Thursday, April 3, 2008

SVT begraver huvudet i sanden

Programdirektörerna på SVT och SR, Jan Axelsson och Cilla Benkö, gör ett bisarrt utfall i en artikel i dagens Expressen, mot min kritik av SVT:s sätt att sköta utrikesrapporteringen.
De har inte ens förstått grundkriterierna för min kritik - att deras objektivitet är en chimär. Och de anser tydligen inte heller att de behöver konfrontera de exempel på partisk rapportering som jag har presenterat. Huvudet-i-sanden-taktiken funkar så mycket bättre.
Det är i stort sett precis vad jag tidigare har påpekat: Jag tror inte att alla journalister på SVT/SR inser att de vinklar sina reportage, och dålig journalistik får inte förväxlas med avsiktligt vinklad journalistik. Samtidigt behöver inte alla journalister på public service-bolagen vara offer för patologisk sekterism, även om nyhetsbevakning kan ge sken av att fungera på det sättet - den enskilde reportern ser inte hur snedvriden den egna världsbilden är eftersom alla runtomkring hjälps åt med att befästa samma bild.