Friday, April 25, 2008

Bias som en funktion av konsumentupplysning

Dagens Industri hade i måndags en intervju med Maria Karlsson på nyhetskanalen Fox News. (Vilket vi även skrivit om på USA-val.se.) Hennes frustration över hur kanalen behandlas i partiska inlägg som exempelvis pseudodokumentären "Outfoxed" är lätt att förstå. Jag har tidigare skrivit flera artiklar (här och här) om filmaren bakom Outfoxed, Robert Greenwald, samt om Sveriges televisions beslut att under presidentvalrörelsen 2004 sände denna film, under förespeglingen att det rörde sig om en opartisk dokumentär.
För några veckor sedan publicerade även Expressen en artikel där jag kritiserar SVT och SR för deras sätt att bevaka amerikansk politik - det är helt enkelt orimligt att svenska medier kritiserar Fox News utan att själva se hur deras egen världsbild styrs av svenska värderingar. (Jag berörde detta även i min P1-krönika.) Att svenska public service-medier vägrar att ta denna form av kritik på allvar är intressant, särskilt med tanke på att många internationellt kända forskare verkar ense om att "varje land är sin egen medieverklighet". Många svenska bloggare har däremot uppmärksammat min kritik, nyligen har det postats kommentarer här och på ökenvandring, samt hos Den osynliga bloggen.

Vetenskapliga studier av biasproblematik går också framåt. För några år sedan hade jag förmånen att diskutera några forskningsresultat för den artikel som Tim Groseclose från UCLA då arbetade med. Han har i sin mycket gedigna studie, tillsammans med Jeff Milyo, visat hur nyhetskanaler verkar använda nyhetsvinklingar för att dela upp marknaden mellan sig. Jag har bland annat bloggat om detta på min gamla blogg under åren då jag forskade vid George Mason University.

Till dess att min egen avhandling på ämnet är klar, rekommenderar jag två mycket bra vetenskapliga studier:
The Fox News Effect - pdf (DellaVigna, Berkeley & Kaplan)
A Measure of Media Bias (Groseclose & Milyo)