Monday, March 31, 2008

Utrikesjournalistik på undantag

I dagens Expressen (Sidan 4) skriver jag om problemet kring objektivitetskriterier för utrikeskorrespondenter: "Sluta hymla, SVT och SR". Artikeln bygger på den kritik som jag även berört i Obs i P1 och föreslår helt enkelt att objektivitetskriteriet slopas för etermedier.

Uppdatering: Dick Erixon har kommenterat artikeln och instämmer i analysen. Det gör även moderaternas kommunikationschef, Pär Henriksson (som f ö har en väldigt snygg layout på sin blogg) såväl som Johan Ingerö som träffsäkert poängterar det jag tycker är en mycket viktig del av diskussionen om journalistisk trovärdighet:
Ingen är objektiv. Jag är det inte i min blogg och SR:s journalister är det inte i sina reportage. Skillnaden är att de påstår motsatsen.
Sverige behöver en fördjupad diskussion om partiska kontra förment opartiska medier.

Uppdatering (2/4): NyMedicin diskuteras mitt inlägg i relation till journalistisk partiskhet om medicinsk forskning. Samtidigt skriver Johan Norberg på sin blogg att jag drar "den enda rimliga slutsatsen" - svenska medier måste varudeklarera. Mathias Sundin på Amerikanskpolitik.se anser att det är "utmärkt mediekritik". Journalisten Andreas Henriksson har också skrivit om min artikel, och ger fler argument för varför journalisters värdegrund är så viktig, och att den är en viktig del av journalisternas varumärke.
(Artikeln länkas även från USA-val.se)