Tuesday, March 11, 2008

Inspiration och utblickar

Många lyssnare hörde av sig efter min krönika i P1 där jag kritiserade svenska mediers bevakning av primärvalen. (Det negativa med att vara frilans är att man ofta inte har samma läsar/lyssnarkontakt som när man sitter på en redaktion). I ett av breven frågade en lyssnare vilka internetsajter/tidningar som jag rekommenderade om man vill ha bra förstahandsinformation från USA. Det fick mig att fundera - vilka sajter skulle jag verkligen vilja rekommendera? (Några bra nyhetskanaler och tidningar/magasin som jag ofta besöker är: CBS, Fox, Atlantic Monthly och Washington Post (min gamla dagstidning från åren då jag bodde i Washingtonförorten Fairfax). Dessutom finns alltid bra nyhetssammanfattningar på RealClear.)

Efter att ha tänkt ett tag kom jag fram till den här lilla sammanställningen av utländska hemsidor där jag av olika anledningar gärna hämtar inspiration.

Snabba kommentarer, och mycket bra uppdatering. Direktsändningar från primärvalen. Jonathan Martin och Roger Simons analyser är träffsäkra. James Kotecki bidrar med underhållande vlog-kommentarer.

Jag blev nyligen rekommenderad att återuppta läsningen av denna portal. Och Townhall har onekligen många bra program och skribenter, bland annat min gamla föreläsare Walter Williams.

Ken Feltman vid Radnor Reports är en oerhört duktig lobbyist i Washington DC som ofta bistår med mycket tänkvärda insikter om spelet bakom kulisserna.

För en mer ingående statistisk analys av demografiinstrument och valforskning rekommenderar jag Ed Kilgore och Ruy Teixeira på TDS.


En av USA:s mest inflytelserika tankesmedjor. När jag arbetade i Washington besökte jag deras seminarier så gott som varje vecka. AEI:s portal är en guldgruva med såväl policyforskning som statistik. För den som verkligen vill sätta sig in i amerikanska opinionsundersökningar är Karlyn Bowmans analyser närmast obetalbara.

Skvaller, medieblippar och snabba analyser. Mer initierade kommentarer än Wonkette, bättre känsla för innehåll, form och redigering än Drudgereport.

Sådär, det var det! Hoppas att denna lista kanske kan hjälpa någon att hitta bra, substantiell information om valforskning och public policy-analyser från USA.