Thursday, March 6, 2008

Boktipshörnan

Axess magasin har i dagarna utkommit med sitt mars-nummer. I recensionsdelen, Annex, kan man bland annat läsa min kritik av Erik Åsards senaste bok Hillary Rodham Clinton - en politisk biografi.

Och medan vi ändå är inne på intressanta boktips vill jag rekommendera följande små läsvärdheter:
1. The Myth of the Rational Voter (Jag rekommenderar varmt denna bok till alla dem som vågar ta död på sina förutfattade meningar om ekonomer och nationalekonomisk forskning. Jag har haft förmånen att delta i flera av Bryan Caplans seminarier under de år då han utarbetade det manus som nu har förvandlats till detta eminenta verk. Att jag inte delar Caplans slutsatser gör mig inte mindre positiv till hans forskningsansats.)
2. Globalization. (En annan av mina gamla seminarieledare - Don Boudreaux - har skrivit en fascinerande bok som behandlar kritik mot dagens kapitalistiska världsekonomi. Andra recensenter har redan fått upp ögonen för den här boken som både är pedagogisk och välskriven.)