Personligen tycker jag också att det är kul att se någon som Stefan Wahlberg använder samma konceptualisering som jag tidigare har gjort - att beskriva nyhetsutvecklingen i termer av produktlivscykler.
Jag har själv skrivit om Sahlin i min licentiatavhandling (Offentlighetens tribunal) och tycker att Wahlbergs rapport delvis glömmer bort att ta upp de "vågor" som många drev färdas i över en längre tid (i vissa fall decennier). Sahlinaffären är inte en historia som avslutas 1995 med att hon tar time-out. Tvärtom re-lanseras nyheten vid tre senare tillfällen när hon åter ertappas med körförbud och obetalda räkningar.
Den som är intresserad av att titta närmare på vilka effekter som drevjournalistik kan ha på närsamhället, bör läsa Patrik Johanssons avhandling (I skandalernas spår), som bland annat tar upp ett annat stort drev vid tiden för Mona Sahlins fall - Motalaskandalen.
Grunden till min egen modell för att analysera drev utgår från en formulering av ekonomisk marginalnytta och preferenstillfredsställelse.
Alla journalistiska drev bygger på en enkel spelteoretisk modellering mellan två hypotetiska kollektiv, där preferensordningen lyder:
a > c >= d > b; w > x >= z > y
Jag har skrivit en kortare summering av vad detta ger för förutsättningar för drevjournalistik, i en gammal blogpost som återfinns här: The inherent logic of media pack-hunts.