Tuesday, September 30, 2008

SVT vänder 180 grader?

Jag har nyligen kommit tillbaka till Stockholm efter att under en dryg vecka ha träffat journalister och forskare i Washington DC. Och jag kunde inte ha blivit mer förvånad än när jag fick reda på att SVT:s utrikesjournalist (och fd USA-korrespondent) Lars Moberg i tisdagens Morgonsoffa erkänner att svenska journalister vinklar sin rapportering från USA, till demokraternas fördel.

När jag tidigare i år ( i ett flertal debattartiklar och krönikor) påpekade att det fanns tecken på att SVT bedrev tendentiös journalistik möttes min kritik av vad som verkade vara spelad oförståelse från SVT:s och SR:s programdirektörer. Att kritisera vinklingen av deras utrikesreportage var, enligt programdirektörerna Axelsson och Benkö, inget annat än en befängd idé. Det skulle vara intressant att höra vad de nu har att säga om den egna medarbetaren, Lars Moberg, som klockan 07.59 under tisdagen yttrade följande i morgonsoffan:

"...vi som arbetar inom medierna här i Sverige och Västeuropa, vi gillar ju liksom Demokraterna. Det är dem som står oss närmast, tycker vi. Och vi kanske demoniserar republikanerna och vi kanske inte beskriver dem som vanliga människor..."